poniedziałek, 23 kwietnia 2012

Upupa epops

Mieszkam w dużym mieście (ponad 140 tys. mieszkańców) w samym sercu Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (ponad 2 mln mieszkańców lub nawet 3,5 mln, zależy jak liczyć). Z czasów socjalizmu pamiętam, że było tu brudno, szaro-buro i brzydko. Rzeka Kłodnica, nad którą się wychowałem zawsze śmierdziała, miała czarny kolor i konsystencję smoły. Powietrze, którym oddychaliśmy miało przekroczone wszelkie normy pyłu zawieszonego, tlenków azotu, siarki, węgla, dioxyn i w ogóle znajdowała się w nim cała tablica Mendelejewa. Blisko mojego domu był lasek, ale poza wróblami, nie pamiętam, by można tam było znaleźć jakiekolwiek zwierzęta.

Tak mi się to przypomniało w przededniu Dnia Ziemi. Nie dlatego, że jakoś specjalnie lubię to święto. Nie jestem też przekonany, by najlepszym sposobem jego obchodzenia było pędzenie dzieci z podstawówki do lasu, by zbierały śmieci, które często niestety dorośli tam wcześniej zostawili.

Przypomniało mi się o zmianach na przestrzeni ostatnich - powiedzmy - 25 lat w naszym śląskim środowisku naturalnym, ponieważ gdy w drugie święto wielkanocne szedłem przez wspomniany wyżej lasek, spotkałem dwie wiewiórki: rudą i czarną. Dziś zaś na moim parapecie usiadł DUDEK - prawdziwy "Upupa epops". Zdjęcie udało mi się zrobić już, gdy odleciał za drogę, ale może jeszcze coś widać:



Jednak wiele się u nas poprawiło. Trzeba to tylko umieć zauważyć, a nie tylko zrzędzić.

Jakby ktoś nie dopatrzył się na powyższym zdjęciu dudka, a ponadto potrzebował odtrutkę na zrzędzenie, to polecam Dudka w innej postaci:


Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2569) wiara (1078) podróże (902) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (374) Kościół (345) zabytki (318) humor (294) Halemba (263) człowiek (235) książka (203) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (80) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)