sobota, 25 sierpnia 2012

Bochnia - Halemba

Kilka tygodni temu odwiedziłem na chwileczkę Bochnię.

Byłem tam pierwszy raz, ale co mnie zaskoczyło, znalazłem wiele podobieństw do mojej rodzinnej Halemby.

U nas kościół, w którym byłem chrzczony, jest pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej.

Kościół MBR na Halembie

W Bochni znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej.

Sanktuarium MBR w Bochni

Na Halembie mamy wielką i głęboką kopalnię węgla kamiennego.

KWK Halemba

Bochnia może się za to poszczycić o wiele dłuższymi (XII w.!) tradycjami fedrunku też kamiennej, ale oczywiście soli.

Szyb Sutoris - Bochnia

Nie dawno pokazywałem nasze nowe wagoniki na rondzie.

Rondo na Halembie

Na bardzo podobne wózki można trafić niemalże na każdym kroku w Bochni.

Wagonik z szybu Herman w Bochni

Jedna jest natomiast zasadnicza różnica. Na Halembie, a chyba i na całym Śląsku nie ma pomnika króla Kazimierza Wielkiego.

Król Kazimierz Wielki - rynek w Bochni

Na cokole znajduje się tu następujący napis: 

Królowi
chłopków opiekunowi miast
Kazimierzowi Wielkiemu
swemu dobroczyńcy
Bochnia
1871

Zastanawiam się, jak mógłby brzmieć napis na pomniku tegoż króla, gdyby go postawić u nas. Może na przykład tak:

Królowi
Kazimierzowi Wielkiemu,
który pozwolił nam zasmakować kultury Czeskiej
a w konsekwencji również Austriackiej, Pruskiej i Niemieckiej
wdzięczni Ślązacy

Dla niezorientowanych tylko przypomnę, że Kazimierz Wielki w roku 1335 sprzedał Śląsk królowi Czech - Janowi Luksemburskiemu. Nie mamy mu tego za złe - taki to już los pogranicza.

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2570) wiara (1078) podróże (903) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (375) Kościół (345) zabytki (319) humor (294) Halemba (263) człowiek (236) książka (204) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (81) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)