wtorek, 29 lipca 2014

Urlop Dzień 3 - Galeria

Kto zdaje sobie sprawę, że na Halembie znajduje się prawdopodobnie największa na świecie Galeria Malarstwa? 

Malarstwa nieprofesjonalnego, malarstwa intuicyjnego, prymitywizmu.


W tym niepozornym domku jednorodzinnym Pan Stanisław Trefoń zgromadził ok. 3000 obrazów ok. 300 artystów.

Czytam w folderze, że pasja Pana Stanisława rozpoczęła się od pamiątki z wakacji w roku 1952, którą kupił na deptaku w Krynicy Górskiej.


Pewnie dopiero po latach okazało się, że to obraz później sławnego Nikifora. Pamiętacie świetny film z życiową rolą Pani Krystyny Feldman?

To co dziś zobaczyłem, nie jest możliwe, że mieści się w jednym domku: setki, tysiące obrazów.

















Obrazy bardzo różne. Nie znam się na sztuce. Rozróżniam tylko obrazy ładne i brzydkie, czyli te, które mi się podobają i te, które mi się nie podobają. W Galerii na Halembie były i takie i takie, ale w całości robi to niesamowite wrażenie.

Można znaleźć obrazki z okolicy, np. halembski młyn, obok którego przechodziłem codziennie przez 8 lat, gdy chodziłem do podstawówki.


Na Kopalni Bielszowice pracował mój ojciec.


Tematyka bardzo różna, ale generalnie na pierwszy plan wysuwają się sprawy śląskie, bo przede wszystkim są tu zgromadzone zbiory śląskich twórców.

Znalazłem też obrazek z mojej branży - wodociągowej: wieże wodne.



Może nie powinienem się przyznawać, bo na ten blog zagląda czasem moja żona, ale mnie bardzo podobało się również to dzieło.


Zawrót głowy!

Kto z Halemby jeszcze w Galerii nie był, koniecznie trzeba się wybrać na ul. Młyńską. Koniecznie !!!


Pozdrawiam

P.S. Osoby spoza Halemby też nie pożałują, a po podziwianiu obrazów, można zjeść coś pysznego w kawiarni na przeciwko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2555) wiara (1072) podróże (894) polityka (690) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (400) Śląsk (389) historia (371) Kościół (344) zabytki (313) humor (294) Halemba (261) człowiek (233) książka (203) praca (203) święci (187) muzyka (184) gospodarka (169) sprawy społeczne (169) Ruda Śląska (138) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (104) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (82) muzeum (76) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (38) varia (36) św. Jacek (31) teatr (29) makro (7)