niedziela, 8 lipca 2012

Msza na wakacjach

Mieliśmy dziś okazję w praktyce doświadczyć wspólnoty Kościoła w innej parafii, a nawet w innym państwie, o czym - wtedy bardziej teoretycznie - pisałem tutaj.

Ponieważ w Vrbniku jest kilka kościołów, już wczoraj musieliśmy namierzyć ten właściwy, w którym w niedzielę jest odprawiana Msza Św. Zasięgnęliśmy języka u tubylców, a potem nawet znaleźliśmy gablotkę z ogłoszeniami parafialnymi z kościoła Wniebowzięcia NMP.

Co prawda nie znajdowała się ona przy kościele, ale i tak nie można było dziś o odpowiedniej godzinie zabłądzić. Trzeba było po prostu się kierować w stronę, gdzie szły panie w odświętnych, nie plażowych strojach i panowie w długich spodniach.

Dziś do obcojęzycznej mszy byliśmy dobrze przygotowani. Przed wejściem do kościoła, przeczytałem całej rodzince dzisiejsze czytania mszalne, znalezione w internecie (mamy tu wifi). Oczywiście później w kościele po chorwacku było to samo, ale o wiele łatwiej mogliśmy zrozumieć tę część liturgii.

Kościół był dosyć duży, więc swobodnie znaleźliśmy miejsca siedzące. Po prawej stronie stały organy i chór mieszany, nie tylko płcią, ale i wiekiem. Jak to na Chorwacji - pięknie śpiewali na głosy.

Moja Ela, jak rasowa Chorwatka była zaopatrzona w podstawowe narzędzie niezbędne każdej kobiecie w kościele, czyli w lepezę (wachlarz). :)

Chór zaczął pieśń i do ołtarza przed księdzem wyszło z 20 małych ministrantów. Zanim kapłan rozpoczął Eucharystię znakiem krzyża, męski chór stojący za ołtarzem odśpiewał antyfonę na wejście. (Czy słowo antyfona nie wywodzi się właśnie z tego, że śpiewa ją inny zespół kantorów?)

Czasem modlitwa ma swoją wagę - nawet w sensie dosłownym:

Liturgia była pięknie przygotowana. Poza chórem, wierni z kościoła wychodzili czytać Pismo Św. oraz modlitwę wiernych.

Najważniejsze jednak, że Chrystus w Eucharystii w każdym kraju, na wszystkich kontynentach, a nawet na wyspie Krk jest ten sam - Bóg z nami.

Tabernakulum w kościele Wniebowzięcia NMP w Vrbniku

Pozdrowienia

Etykiety

zdjęcia (2555) wiara (1072) podróże (894) polityka (690) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (400) Śląsk (389) historia (371) Kościół (344) zabytki (313) humor (294) Halemba (261) człowiek (233) książka (203) praca (203) święci (187) muzyka (184) gospodarka (169) sprawy społeczne (169) Ruda Śląska (138) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (104) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (82) muzeum (76) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (38) varia (36) św. Jacek (31) teatr (29) makro (7)