czwartek, 29 grudnia 2022

Post piątkowy

Ponieważ, jak to ma miejsce regularnie kilka razy w roku, poszczególni biskupi wystosowują kolejne komunikaty z dyspensą na najbliższy piątek w swoich diecezjach, postanowiłem napisać, co o tym myślę.

Mój dzisiejszy obiad, który będzie też na jutrzejszy dzień z dyspensą 😉

Po pierwsze, jeśli jestem członkiem Kościoła, to obowiązuje mnie prawo tej instytucji. Dlatego też i z racji tradycji (która jest dla mnie wartością), i przestrzegania obowiązujących reguł, w zasadzie piątkowego postu przestrzegam. Piszę "w zasadzie", bo trzeba przyznać, że jakieś drobne uchybienia w tej sprawie z pewnością mi się zdarzyły.

Po drugie, prawo, które trzeba szanować, można też zmienić, jeśli nie przystoi do rzeczywistości i można o tym dyskutować.

Dziś, gdy kawałek szynki jest znacznie tańszy niż ser czy ryba, idea postu została tu wypaczona. Oczywiście ktoś może powiedzieć, żebym w piątki jadł chleb z samym masłem (a nawet bez), a na obiad makaron na gęsto z cukrem (albo i bez). Pewnie, tak mogę robić. Ale w takim razie ja mogę powiedzieć, że prawo kanoniczne wypadałoby tu zmienić i zamiast postu od pokarmów mięsnych lepiej zapisać post od pokarmów droższych czy bardziej wykwintnych. Tak, mam świadomość, że kryteria są tu mniej ostre, a prawo winno być z zasady przejrzyste. Zastanawiam się jednak, co lepiej: twarde bezsensowne zasady czy rzeczywiście podkreślające ideę postu, ale z pozostawieniem wiernym osądu własnego sumienia.

Po trzecie, w sytuacji jaka jest i która pewnie prędko się nie zmieni, dość dawno temu doszedłem do wniosku, że samo przestrzeganie prawa nie jest wystarczające dla mojej wiary. Jeśli faktycznie z racji wspominania w piątki śmierci Pana Jezusa - mojego Zbawiciela, chcę jakoś szczególnie mu i podziękować, i jakoś współczuć, muszę postanowić sobie jakiś rzeczywisty post, który pomoże mi kierować myśli na Golgotę. W tym kontekście od kilku lat w piątki w zasadzie nie używam facebooka.


To tyle w kwestii piątkowego postu z mojej strony. 

Zapraszam do dyskusji





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2583) wiara (1082) podróże (911) polityka (693) Pismo Św. (677) po ślonsku (441) rodzina (402) Śląsk (391) historia (378) Kościół (346) zabytki (322) humor (294) Halemba (264) człowiek (239) książka (208) praca (203) święci (193) muzyka (189) gospodarka (170) sprawy społeczne (170) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (107) Jan Paweł II (105) filozofia (105) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) sport (74) dziennikarstwo (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)