środa, 6 listopada 2019

Śląska dusza

Gdy byłem kilka dni temu na koncercie w naszym katowickim NOSPRze, znalazłem w foyer wystawę fotografii zatytułowaną "Śląska dusza".

Śląska dusza

Jako, że jestem i miłośnikiem Śląska, a w szczególności jego duszy, i miłośnikiem fotografii, zainteresowałem się tematem.

Podszedłem bliżej i mogłem zaraz na pierwszej tablicy odczytać informację, iż I nagrodę  organizatorzy konkursu "Śląska dusza" przyznali zdjęciom zrobionym w... Zawierciu.

Strycharze z Zawiercia

Nie mam nic przeciwko Zawierciu (nawet mam do tego miasta pewien zawodowy sentyment). Zdjęcia były bardzo ładne. Cieszę się, że ich autor uwiecznił ciekawostkę tradycyjnego w tym miejscu zawodu.


Mam jednak zasadnicze pytanie do organizatorów konkursu fotograficznego: Co Zawiercie lub Dąbrowa Górnicza (bo inne zdjęcia - też ładne, pochodziły stamtąd) ma wspólnego ze "śląską duszą"?


Może trzeba było konkurs nazwać "Dusza województwa śląskiego" - wtedy byłoby ok. Tylko czy województwo może mieć duszę?


Powyższe pokazuje z jednej strony brak elementarnej wiedzy o Śląsku ludzi, w tym ludzi kultury, którzy konkurs organizowali. Z drugiej strony można się przekonać, jak wielką krzywdę zrobił Śląskowi obecny podział administracyjny naszego kraju.





Pozdrawiam

P.S. Mojemu koledze, który otrzymał wyróżnienie za zdjęcia bardziej śląskie - gratuluję

P.S. 2 Ponieważ odezwał się do mnie po publikacji niniejszego posta Autor zdjęć Pan Grzegorz Maciąg, przedstawiam jego punkt widzenia:

Witam serdecznie Panie Andrzeju jako zwycięzca tego konkursu muszę wyrazić swoją opinię i postaram się odpowiedzieć na Pana pytania - na początek trzeba by poznać głębiej historię "Strycharzy" z Zawiercia :). Po pierwsze Właściciel i człowiek, który jest na tych zdjęciach Pan Jan jest rodowitym Ślązakiem, po drugie cegła produkowana w tym ponad 100 letnim zakładzie jest wykorzystywana do renowacji i budowli na Śląsku :) więc wszystko pozostaje związane ze "Śląską duszą" - serdecznie pozdrawia Świętokrzyski gorol z Zawiercia ;)""

Mnie to przekonuje, że gdzieś tam "śląska dusza" w tych zdjęciach może się objawiać. Poza tym obok Zawiercia, również z powodów zawodowych miałem okazję polubić Świętokrzyskie :)









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2580) wiara (1082) podróże (911) polityka (692) Pismo Św. (677) po ślonsku (441) rodzina (402) Śląsk (390) historia (377) Kościół (346) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (239) książka (208) praca (203) święci (193) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (107) filozofia (105) Jan Paweł II (104) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)