czwartek, 8 września 2016

Mroczna literatura rosyjska

Wspominałem już kiedyś, że czytałem "Zbrodnię i karę" Fiodora Dostojewskiego. Z pewnością nie jest to dzieło radosne, zarażające optymizmem i wiarą w dobro człowieka.

W zeszłym tygodniu zobaczyłem w telewizji rosyjski film "Lewiatan". Nawet jeśli losy bohatera porównać do Hioba, to tu historia kończy się w połowie tej biblijnej. Nikolaj nie doczekał błogosławieństwa i szczęścia. Jego los zanurzał się coraz bardziej w cierpieniu, bezsensie i stracie wszystkiego, co wartościowe, bez wybawienia.

Obecnie czytam/słucham "Metro 2033" Dmitryja Glukovskiego. 



Mrok tej powieści nie polega tylko i wyłącznie na tym, że pod ziemią nie widać nieba. Jeśli to jest w pigułce obraz rosyjskiego społeczeństwa w przeszłości, dziś i może w przyszłości, to aż przykro patrzeć.


Tak się zastanawiałem skąd ten bezsens, pesymizm i czarna otchłań. I dziś trafiłem mnie więcej w połowie książki na taki fragment:

Liczba miejsc w raju jest ograniczona, i tylko wejście do piekła jest dla wszystkich otwarte.

Nie wiem, czy to nie jest sedno problemu. 

Ja wierzę, że w raju jest dokładnie tyle miejsc, ilu ludzi stworzył Pan Bóg. On każdego wymyślił, ukochał i każdemu przygotował miejsce w niebie. Jeśli ktoś z nas w swojej wolnej woli wybierze piekło, to jego miejsce w raju zostanie puste.

Jeszcze raz powtórzę: każdy z nas jest obywatelem nieba, a to daje perspektywę, w której na mrok nie ma miejsca.


Pozdrawiam



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2571) wiara (1078) podróże (904) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (375) Kościół (345) zabytki (319) humor (294) Halemba (263) człowiek (236) książka (205) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (81) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)