sobota, 28 czerwca 2014

Zbrodnia i kara

Jakiś rok temu zacząłem słuchać w samochodzie audiobook "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego. Wspominałem kiedyś.

Potem "lekturę" zaniechałem. Jednak ostatnio spędzając długie godziny za kółkiem, wróciłem do powieści. Dziś podczas pracy w ogródku zakończyłem w tym zakresie uzupełnianie moich braków w znajomości światowej literatury.



Wersja audio ma te wadę, że nie da się podkreślać, jak w książce, ciekawych miejsc.

Jednak dzięki internetowi można jakieś cytaty przytoczyć.

Czego się z od Dostojewskiego nauczyłem? Mam nadzieję, że ani popełniać zbrodni, ani dawać sobie radę z karą.

Może poznałem nowe podejście do kobiet:

(...) w końcu zaś uruchomiłem wielki i niezachwiany sposób ku podbojowi niewieścich serc, sposób, który nigdy nikogo nie zawiedzie i który oddziaływa na wszyściuteńkie, co do jednej, bez żadnego wyjątku. Sposób to znany: pochlebstwo. Nie ma w świecie nic trudniejszego od prostoduszności i nie ma nic łatwiejszego niż pochlebstwo. Jeśli w prostoduszności choć jedna setna tonu zabrzmi fałszywie, to natychmiast następuję rozdźwięk, a za nim – klapa. Natomiast pochlebstwo, nawet jeżeli wszystko, aż do ostatniej nuty, jest w nim fałszywe, to i tak bywa ono miłe i słucha się go nie bez przyjemności; wprawdzie wulgarna to przyjemność, ale przyjemność. I choćby pochlebstwo było najwulgarniejsze, przynajmniej połowa wydaje się zawsze prawdą. Dotyczy to zaś każdego poziomu rozwoju i każdej klasy społecznej. Nawet westalkę można uwieść za pomocą pochlebstwa. Cóż dopiero – zwykłych ludzi.

:)

A tak serio, to coś w tym jest i przede wszystkim samemu trzeba się do pochlebstw, które mi ktoś prawi, zbytnio nie przywiązywać.

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)