sobota, 20 maja 2017

Islamizacja Europy

Po moim ostatnim wpisie KLIK, mój znajomy zadał całkiem uzasadnione pytania:

A islamizacja Europy?
Czy nie jesteśmy odpowiedzialni za upadek Kościoła Chrystusowego w Europie?
A co na to sumienie?


Minarety nad miastem (w Autonomii Palestyńskiej)

Spróbuję odpowiedzieć, jak ja to rozumiem.

Nie jestem specjalistą od stosunków międzynarodowych. Wydaje mi się jednak, iż straszenie islamizacją Europy, przynajmniej w sensie dzikich hord tureckich czy tatarskich, które najeżdżały na nasz kontynent w dawnych czasach, jest w XXI wieku absurdalne. Jednocześnie mam świadomość, że świat współczesny jest coraz bardziej otwarty, a ludzie mobilni. Tej tendencji nie da się odwrócić. A już na pewno nie poprzez budowę murów i zasieków na granicach. Będzie pewnie tak, że stara, rozleniwiona i bezideowa Europa coraz bardziej się będzie kurczyć i będą ją wypierać kultury młode (wiekowo, choć nie tylko o demografię tu chodzi), pracowite, pełne świeżych idei. Czy będą to kultury islamskie? Nie wiem. Być może. 
Jaka jest więc recepta, by się bronić przed islamizacją Europy?  Z pewnością nie zamykanie granic - to iluzja. Jedyna recepta, to wykrzesać z nas Europejczyków młodość, energię, idee, kulturę, która od wieków sprawiała, że ten kontynent był światową awangardą.

Tak, my katolicy czy szerzej chrześcijanie jesteśmy odpowiedzialni za upadek Kościoła Chrystusowego w Europie. 
Kościół jako instytucja od wielu wieków jest w Europie coraz słabszy. Od dawna nie ma już papieży, którzy namaszczają królów w poszczególnych europejskich krainach. Nie ma Państwa Kościelnego z armią. Nie ma biskupów, którzy są świeckimi książętami władającymi ziemiami i ludźmi. W niewielu miejscach Europy hierarchia ma dziś tak duży wpływ na sprawy polityczne, jak na przykład w Polsce. Można generalnie powiedzieć, że w tym sensie Kościół w Europie już dawno w znacznym stopniu podupadł i to bez większego udziału obcych. Sami Europejczycy tak poprowadzili swoje sprawy. Kościół w Europie podupadł i Kościół ... dobrze na tym wyszedł.

Tu jednak muszę przejść na poziom wiary. Dlaczego? Bo dla mnie Kościół to przede wszystkim wspólnota ludzi wierzących, a głębiej - Mistyczne Ciało Chrystusa. Na tym poziomie o upadek się nie boję, bo tu zadba o nas Bóg. Z drugiej strony nasza odpowiedzialność za Kościół tak pojmowany jest bardzo prosta: każde dobro, które w życiu realizujemy, ten Kościół umacnia. Natomiast każde zło, każdy grzech nasz Kościół osłabia i prowadzi do Jego - naszego upadku.

W tym miejscu dochodzimy do pytania o nasze sumienia. Skąd mam wiedzieć, jak zachować się zgodnie z sumieniem? Najprościej wrócić do ostatnio zacytowanego fragmentu słów Jezusa:


Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; 
byłem spragniony, a daliście Mi pić; 
byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie
Mt 25, 35


Nie da się chronić Europy przed islamizacją pokazując wyznawcom Allaha, że jesteśmy egoistycznymi, zamkniętymi w sobie, pozbawionymi zwykłych ludzkich odruchów, nieczułymi ludźmi.

Nie da się bronić Kościoła zaprzeczając wierze, której nas nauczył Jezus Chrystus. 

Nie da się żyć zgodnie z sumieniem dzieląc ludzi na naszych i obcych.



Pozdrawiam


P.S. Powyższe nie oznacza, że nie mamy bronić się przed terrorystami, gwałcicielami, mordercami i innymi zagrożeniami. To powinniśmy robić zawsze niezależnie od tego czy te patologie pochodzą z islamu, kartelów narkotykowych z Ameryki, dalekowschodniej mafii, europejskich neonazistów, naszych lokalnych bojówek kiboli czy z jakiegokolwiek innego kierunku





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)