sobota, 6 czerwca 2015

Święta Ziemia

Po moim tygodniowym, pierwszym i, jak na razie, jedynym pobycie w Ziemi Świętej, stałem się na sprawy tej części świata jakby bardziej wrażliwy.

Gdy wkrótce po powrocie do kraju usłyszałem w Trójce o książce Marcina Gutowskiego, kupiłem ją bezzwłocznie (od razu 3 sztuki - jako prezent dla innych, też tematem zainteresowanych).



Dziś lekturę zakończyłem.

Dobrze było znaleźć się poprzez czytanie znowu w tych przeciekawych miejscach. Dobrze było popatrzeć na Izrael i Palestynę z bardzo różnych punktów widzenia.

O spojrzeniach Autora z różnej perspektywy mówią tytuły poszczególnych rozdziałów:
  • Jeruszalaim. Miasto żydów
  • Wybrzeże sabrów
  • Terytoria. Ziemia Palestyńczyków
  • Jerozolima. Miasto chrześcijan
  • Negew. Dziedzictwo ludzi pustyni
  • Galilea. Raj wolnych duchów
  • Al-Kuds. Miasto muzułmanów

Sam będąc w lutym w Izraelu miałem możliwość, choć jedynie w niewielkim stopniu, dotknąć bogactwa tej różnorodności. Jednak moje doświadczenie też było w znacznym stopniu odmienne od większości Polaków, którzy wybierają się w te miejsca z pielgrzymką. Mój tygodniowy pobyt w izraelskim kibucu zlokalizowanym na Wzgórzach Golan na szkoleniu z hydrauliki, to jednak zupełnie inna opowieść. 

A jednak miałem okazję nie tak głęboko, ale jednak wejść lub zobaczyć miejsca opisywane przez Marcina Gutowskiego:

Z jednej strony cieszę się, że nie doświadczyłem tak wprost wszystkich problemów, o których pisze Autor. Z drugiej strony chciałoby się, by mieszkańcy Ziemi Świętej próbowali przezwyciężać swoje nienawiści, wrogości, uprzedzenia, by wszyscy wspólnie mogli się cieszyć życiem w tym przepięknym kawałku świata, który Bóg Abrahama ofiarował ludziom.


Świetna książka - Polecam!



Pozdrawiam


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2570) wiara (1078) podróże (903) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (375) Kościół (345) zabytki (319) humor (294) Halemba (263) człowiek (236) książka (204) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (81) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)