niedziela, 15 czerwca 2014

Industriada 2014

Wybrałem się wczoraj w ramach Industriady do Katowic.

Muzeum Śląskie, które powstaje na terenie dawnej Kopalni Katowice, choć jeszcze nieczynne, robi wrażenie.

Muzeum Śląskie

Pogoda nie popsuła mi zwiedzania, choć trochę zmokłem.

Szyb w deszczu

Żeby nie łazić po deszczu wszedłem do nowych budynków Muzeum Śląskiego.

Wnętrze Muzeum Śląskiego

Dziwne wrażenie robiły puste sale, bo Muzeum ma być otwarte dopiero w przyszłym roku i ekspozycje będę dopiero tworzone.

Spotkałem za to "szalonych fizyków".

Pokazy "szalonych fizyków"

Nawet zza mokrych szyb obiekty Muzeum prezentowały się imponująco.

Muzeum Śląskie

Niestety z powodu aury (oraz awarii windy) nie można było się dostać na wieżę szybową.

Wieża szybowa

Ciekawie prezentuje się połączenie nowoczesnych budynków z historycznymi obiektami przemysłowymi.

Muzeum Śląskie

Z mojej branży nie dało się nie zauważyć wieży wodnej.

Koło szybowe z wieżą wodną w tle

Trafiłem też do budynku warsztatów mechanicznych, gdzie można było zobaczyć sporo ciekawych obiektów przywiezionych również z innych zakładów przemysłowych Śląska.

Maszyna parowa z Huty Baildon z 1904

Tam eksponowano wykonane u nas militaria. Niestety przemysł ciężki zawsze i do dzisiaj służy też do zabijania (lub obrony).

Armata z II wojny światowej

Na koniec, w ramach deseru, odwiedziłem dawną maszynownię kopalni. Maszyna wyciągowa napędzana parą wodną pracowała tu od roku 1892 (!) do 1996 - ponad 100 lat!

Maszyna parowa wyciągowa
Bęben liny wyciągowej

Choć sam jestem inżynierem, miałem w tym miejscu taką refleksję, że my dziś z komputerami, programami, które liczą różne parametry, dzisiejszą wiedzą, techniką, elektroniką i informatyką jesteśmy strasznie marni. Prawdziwy Inżynier to był ten z końca XIX w. lub początku XX.

Cały ten układ działał ponad 100 lat

Mogłem być wczoraj 2 godzinki tylko w jednym miejscu z kilkudzisięciu, które w ramach Industriady gościły zwiedzających w wielu obiektach Górnego Śląska. 

Gratuluję pomysłodawcom i realizatorom tego przedsięwzięcia. Można inaczej spojrzeć na naszą śląską historię i przemysł, który w znacznym stopniu ją tworzył.

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2569) wiara (1078) podróże (902) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (374) Kościół (345) zabytki (318) humor (294) Halemba (263) człowiek (235) książka (203) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (80) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)