wtorek, 14 maja 2013

Europejski Kongres Gospodarczy

Brałem dziś udział w jednej z sesji tematycznych w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Spotkania mają miejsce w kilku punktach Katowic. Ja trafiłem akurat na historyczny gmach Sejmu Śląskiego, który dziś częściowo służy jako Urząd Wojewódzki, a częściowo jako Samorząd Wojewódzki. Z okazji Kongresu budynek był elegancko przystrojony.


Na miejscu byłem nieco przed czasem i trafiłem najpierw do jeszcze pustej sali Sejmu Śląskiego.


Przed wojną w tym miejscu ważyły się losy Śląska, który miał szeroką autonomię, z własnym Sejmem, ale - co równie ważne - z własnym skarbem.



Górny Śląsk w przeciwieństwie do Polski, która znajdowała się pod zaborami, był od lat przyzwyczajony do demokracji.





Wielu Ślązaków (w tym Wojciech Korfanty) było wcześniej posłami w pruskim Reichstagu, więc po przyłączeniu do Polski, wdrożenie zasad parlamentarnych było dość naturalne i oczywiste.



Po II wojnie światowej, gdy odbudowywano gmach Sejmu w Warszawie, wzorowano się na Sejmie Śląskim.

To miejsce robi zawsze na mnie bardzo dobre wrażenie. Sala jest monumentalna, ale jednocześnie kameralna, niezbyt duża. Przed wojną śląskich posłów było maksymalnie 48, a później tylko 24. W takim gronie pewnie da się wypracować sensowne ustawy.






I miałem pisać o Kongresie, a poszło w kierunku historii mojej małej ojczyzny.

To nic. Do tematyki Kogresu jeszcze pewnie wrócę.

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)