czwartek, 3 grudnia 2020

Też jestem niepełnosprawny

Kiedyś wspominałem, że w czasach liceum i studiów wakacje spędzałem jako opiekun osób niepełnosprawnych.

Niepełnosprawni

Różne były te niepełnosprawności naszych podopiecznych. Nie potrafię nawet ich fachowo nazwać. Ktoś poruszał się na wózku inwalidzkim, ktoś inny o kulach. Były osoby z zespołem Downa lub z niedorozwojem psychicznym. Ktoś nie miał rąk albo męczył się z zanikiem mięśni.

Jednocześnie każda osoba była wartościowym człowiekiem. Każda miała jakieś swoje talenty, którymi ubogacała innych, w szczególności nas tzw. opiekunów.

I tak, przyglądając się z bliska, już wtedy doszedłem do wniosku, patrząc po sobie i po innych ludziach, że właściwie każdy człowiek jest w jakiejś mierze niepełnosprawny i to w bardzo różnych dziedzinach. Ktoś ma takie lub inne problemy ze zdrowiem fizycznym, ktoś ma deficyty w swoich zdolnościach intelektualnych, a inny w przyjmowaniu czy okazywaniu uczuć. Ktoś nie panuje nad swoimi emocjami, lub słabo sobie radzi w kontaktach społecznych, a ktoś nie potrafi jeździć na nartach czy rowerze.


Ja też jestem w różnych dziedzinach niepełnosprawny: od spraw błahych, jak fakt, że nie potrafię pływać, do poważnych kwestii znacznie utrudniających życie, z którymi muszę się borykać, a o których nie chcę tu nawet wspominać.     


Dziś, w dniu Osób Niepełnosprawnych wszyscy mamy święto. Uczcijmy je myślą, że potrzebujemy się wzajemnie.



Pozdrawiam




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2579) wiara (1081) podróże (911) polityka (692) Pismo Św. (676) po ślonsku (441) rodzina (402) Śląsk (390) historia (377) Kościół (346) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (239) książka (208) praca (203) święci (193) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (104) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)