niedziela, 2 lutego 2020

Ein Gedi

Do oazy Ein Gedi dotarliśmy drogą na południe wzdłuż Morza Martwego.

Pogoda się poprawiła, więc już z okien autobusu mogliśmy podziwiać przepiękne widoki tego niepowtarzalnego nigdzie na świecie akwenu.

Morze Martwe - białe na brzegach, to krystalizująca sól

Generalnie po lewej ręce mamy śliczne, acz martwe Morze Martwe, a po prawej śliczne, acz puste góry Pustyni Judzkiej. Kto by się spodziewał, że w tych okolicznościach można odnaleźć obszar zielonego życia. Dziś mieści się tu Rezerwat Przyrody Ein Gedi.

Ein Gedi

Miejsce ma też swoje znaczenie biblijne. Właśnie w tych okolicach, w grotach ukrywał się Dawid przed ścigającym go królem Saulem.

Skalne groty Dawida

Dawid odszedł stamtąd i zamieszkał w miejscach niedostępnych Engaddi. (...) I przybył Saul do pewnych zagród owczych przy drodze. Była tam jaskinia, do której wszedł, by okryć sobie nogi, Dawid zaś znajdował się wraz ze swymi ludźmi w głębi jaskini. Ludzie Dawida rzekli do niego: «Właśnie to jest dzień, o którym powiedział ci Pan: Oto Ja wydaję w twe ręce twojego wroga, abyś z nim uczynił, co ci się wydaje słuszne». Dawid powstał i odciął po kryjomu połę płaszcza Saula. Potem jednak zadrżało serce Dawida z powodu odcięcia poły należącej do Saula. Odezwał się też do swych ludzi: «Niech mię broni Pan przed dokonaniem takiego czynu przeciw mojemu panu i pomazańcowi Pańskiemu, bym miał podnieść rękę na niego, bo jest pomazańcem Pańskim». Tak Dawid skarcił swych ludzi i nie pozwolił im rzucić się na Saula. Tymczasem Saul wstał, [wyszedł] z jaskini i udał się w drogę. Powstał też i Dawid i wyszedłszy z jaskini zawołał za Saulem: «Panie mój, królu!» Saul obejrzał się, a Dawid rzucił się twarzą ku ziemi oddając mu pokłon. Dawid odezwał się do Saula: «Dlaczego dajesz posłuch ludzkim plotkom, głoszącym, że Dawid szuka twej zguby? Dzisiaj na własne oczy mogłeś zobaczyć, że Pan wydał cię w jaskini w moje ręce. Namawiano mnie, abym cię zabił, a jednak oszczędziłem cię, mówiąc: Nie podniosę ręki na mego pana, bo jest pomazańcem Pańskim. Zresztą zobacz, mój ojcze, połę twego płaszcza, którą mam w ręku. Przeto że uciąłem połę twego płaszcza, a ciebie nie zabiłem, wiedz i przekonaj się, że we mnie nie ma żadnej złości ani zdrady, ani też nie popełniłem przeciw tobie przestępstwa. A ty czyhasz na życie moje i chcesz mi je odebrać.
1 Sm 24, 1-12

Czyż nie ciekawe wydarzenia miały tu miejsce jakieś 3 tys. lat temu?

Idąc kawałek szlakiem trafiamy na... wodospady. 

Wodospady Dawida

Pewnie bez nich dawno temu Dawid nie mógłby się tu schronić - bo on i jego ludzie musieli mieć dostęp do wody. Bez wody nie byłoby też fauny i flory.

Ptaszek obok wodospadu

Inny ptaszek

Szczerze mówiąc tej zieloności nie jest tu zbyt dużo, więc w cenie każda gałązka:

Lokalna flora

Dobrze jest nacieszyć się słońcem, miejscem, przyrodą, historią biblijną w takim miejscu jak Ein Gedi.

W Ein Gedi



Pozdrawiam





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2570) wiara (1078) podróże (903) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (375) Kościół (345) zabytki (319) humor (294) Halemba (263) człowiek (236) książka (204) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (81) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)