środa, 19 grudnia 2018

Wulgaryzmy polityczne - wiązanka Pani Szapiro

Tak się złożyło, że wczoraj z pracy wracałem komunikacją miejską. 

Ponieważ w moim przypadku zajmuje to duuuużo więcej niż zwykły przejazd samochodem, postanowiłem czas ten zagospodarować i podobnie, jak 80% podróżujących, włożyłem w uszy słuchawki - chyba pierwszy raz w życiu w miejscu publicznym, by posłuchać kolejnego rozdziału książki.


Mam jeszcze inną przypadłość: z zasady nie używam wulgaryzmów. 

Akurat wczoraj, gdy tylko włączyłem audiobooka, do moich uszu wlała się szerokim i długim strumieniem pikantna wiązanka wszelkiego rodzaju ostrych, niewybrednych, bardzo ekspresyjnych i jakże bogatych słowotwórczo przekleństw - takich, jakie tylko potrafi skomponować Maestro Twardoch.

Najpierw uśmiechnąłem się pod nosem, a następnie... sprawdziłem, jako człowiek bez wprawy, czy na pewno dobrze włożyłem do smartfona wtyczkę słuchawek, by się przekonać, czy przypadkiem wiązanka nie poszła na głos na cały autobus. Uff - trafiła tylko do moich uszu.


Brzydkie słowa wyrzuciła z siebie żona bohatera powieści - Pani Szapiro po usłyszeniu w radio przemówienia Premiera Felicjana Sławoja Składkowskiego, które wygłosił w pierwszych dniach września 1939, ogłaszając ewakuację Rządu RP. Co tak bardzo rozzłościło Panią Szapiro w tych tragicznych chwilach? Nie tyle tchórzostwo władz, co pamięć, że jeszcze kilka dni temu Premier i jego Ministrowie publicznie głosili poglądy, że Polska jest wielkim mocarstwem, że mamy nowoczesną i dobrze wyposażoną armię, że Rzesza Niemiecka nie odważy się podnieść na nas ręki, że jesteśmy światową potęgą i zawsze możemy liczyć na Anglię i Francję.



Chyba dziś 80 lat później, gdy kolejny raz będę słyszał od naszych niezłomnych przywódców, jak to wstaliśmy z kolan, jak to cały świat się z nami liczy, a Amerykanie codziennie zabiegają o to, by mieć w nas sojusznika, będę sobie przypominał wiązankę Pani Szapiro.



Pozdrawiam





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)