środa, 17 stycznia 2018

Fascynacja Judaizmem

Żyję w Polsce z której społeczność żydowską w okrutny sposób wyrugowali niemieccy faszyści podczas II wojny światowej. Nie miałem więc nigdy okazji oglądać z bliska wyznawców judaizmu.


Pamiętam, w latach 80. ubiegłego wieku, choć byłem umówiony z kolegą, nie poszedłem do niego, gdyż z zafascynowaniem oglądałem w czarno-białej telewizji "Skrzypka na dachu" z niezapomnianą rolą Topola. Do dziś lubię wracać do tego świetnego musicalu.


Trzy lata temu miałem ogromną przyjemność spędzić tydzień czasu w izraelskim kibucu na Wzgórzach Golan. Tam pierwszy raz zetknąłem się z prawdziwymi Żydami. Okazali się przesympatycznymi ludźmi. Jednak z uwagi na sprawy zawodowe, nie miałem możliwości dotknąć sfery sacrum, w ich wydaniu. Dopiero w ostatnim dniu pobytu w Izraelu, gdy mieliśmy okazję na kilka godzin odwiedzić Jerozolimę, pierwszy raz w życiu, gdzieś w okolicach Ściany Płaczu mogłem przez chwilę obserwować naszych Starszych Braci w Wierze. 

Wyznawca Judaizmu w Jerozolimie

Następnego dnia na lotnisku w Tel Awiwie zdarzyła mi się dla mnie niesamowita sytuacja. Siedziałem sobie na krzesełku w poczekalni i nagle facet obok mnie wstał wyciągnął ze swojej torby ubrania i akcesoria, których nie potrafiłem nawet nazwać i rozpoczął dziwny dla mnie rytuał.  Zaczął nawijać na rękę bardzo precyzyjnie paski filakterii. Na lewe ramię oraz na czoło przymocował sobie pudełeczka z fragmentami Tory. Na końcu nałożył na głowę chustę i pogrążył się w modlitwie do Boga Jahwe. Nie miałem śmiałości zrobić mu zdjęcia - nie chciałem przeszkadzać. Patrzyłem jednak na niego z fascynacją. 

Człowiek, gdy się modli, zawsze jest piękny.


Dziś, w Dniu Judaizmu, chcę podziękować za całe wspaniałe dziedzictwo wiary - wiary Abrahama, Izaaka i Jakuba.


Pokój! Pokój dalekim i bliskim! (Iz 57,19)



Pozdrawiam





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)