środa, 24 października 2018

Chris Niedenthal

Miałem dziś wielką przyjemność w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu wsłuchiwać się w fotograficzną opowieść Pana Chrisa Niedenthala.

Chris Niedenthal w Bytomiu

Jeśli ktoś, choć jest to mało prawdopodobne, nie zna tego nazwiska, to z pewnością gdzieś tam widział jego zdjęcia. Dla mnie to największy fotograf pokazujący współczesną mi Polskę.

Chris Niedenthal

Choć urodził się w Londynie, pochodzi z polskiej rodziny. W kraju przodków, jako początkujący fotoreporter, pojawił się w roku 1973.

Pokazywał nam dziś swoje zdjęcia zaczynając od siermiężnych lat 70.

Przygoda z wielką światową fotografią zaczęła się od wyboru Karola Wojtyły na Papieża. 

Pierwsza okładka amerykańskiego Newsweeka z jego zdjęciem z pielgrzymki do Polski z 1979 roku 

Potem była Solidarność i Lech Wałęsa oraz zdjęcia p. Niedenthala z pierwszych strajków w Stoczni Gdańskiej.

Na prezentacji swoich zdjęć Chris nie mógł nie pokazać swojego najsłynniejszego obrazu ze Stanu Wojennego:

Chris (po lewej) opowiada o Czasie Apokalipsy

Po mrocznych czasach beznadziei doczekaliśmy roku 1989, gdy Polska wybiła sie na niepodległość. W ślad za nami, Niemcy rozebrali Mur Berliński, a Czesi obalili komunizm poprzez Aksamitną Rewolucję. Wszystko to dokumentował nasz bohater. Jak mówił, to był dla niego najbardziej pracowity rok.

Pasjonująca opowieść o ciekawych czasach

Dochodząc do dnia dzisiejszego, z dużą pasją wyrażał swój sprzeciw wobec niszczenia demokracji przez rządzącą partię.


Chris w swoich zdjęciach pokazywał najnowszą historię Polski, a ja ciągle miałem przeświadczenie, że mówi też o mojej własnej historii. 

Dla mnie przecież też kluczową postacią, która mam nadzieję nakierowała moje życie, był Jan Paweł II. Zawsze też szanowałem Lecha Wałęsę i jego dzieło - Solidarność oraz wyzwolenie nas z komunizmu. Potrafiłem docenić wolną Polskę i martwi mnie dzisiejsza postawa rządzących.


Warto czasem spojrzeć na stare zdjęcia, by docenić, jak wspaniałe czasy nam się przydarzyły. Obyśmy tego daru nie zaprzepaścili.



Pozdrawiam


  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)