niedziela, 1 marca 2015

IV Symfonia Góreckiego

Jakiś czas temu dotarła do mnie informacja, iż Filharmonia Śląska organizuje konkurs literacki. Sięgnąłem więc do mojego blogowego archiwum i posłałem, trochę dla żartu, obszerne fragmenty tekstu: KLIK.

Głównej nagrody nie wygrałem, ale w czwartek dostałem e-mail, iż czeka na mnie zaproszenie na dzisiejszy koncert.

Zaproszenie - nagroda.

Tak więc znalazłem się znów w naszej Śląskiej Filharmonii.

Dziś była prezentowana wyłącznie muzyka polska. Najpierw Witold Lutosławski - muzyka jednoznacznie oparta na motywach ludowych. Następnie za fortepianem zasiadła Pani Beata Bilińska i mogliśmy się wczuć w dźwięki skomponowane przez Ignacego Jana Paderewskiego, które skomponował na fortepian i orkiestrę.

Beata Bilińska - fortepian

Po przerwie zaś miałem okazję wysłuchać jednego z pierwszych wykonań, po Londynie, Los Angeles, Amsterdamie i Łodzi, IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego. Sam utwór był poprzedzony krótkim filmem opowiadającym o kompozytorze - patronie Filharmonii Śląskiej. Obraz ten był dla mnie dobrym wprowadzeniem w zaprezentowaną za chwilę muzykę.

To nie był łatwy utwór, który wpada w ucho lub porywa swoim rytmem. A jednak coś w tej muzyce jest niesamowitego. Dźwięki dziwne, czasem zaskakujące, a jednak im dłużej słuchałem, tym bardziej zaczynało to jakoś grać w mojej duszy. Ku własnemu zdziwieniu symfonia jakby wciągnęła mnie w siebie. Moje końcowe oklaski były absolutnie szczere. Myślę, że nie tylko moje. A trzeba dodać, że sala była pełna i ... pełna również obcokrajowców. W oczekiwaniu do szatni słyszałem nie tylko niemiecki, ale również ... chiński (a może japoński?). Światowo było, ale nasz Ślązak - Henryk Mikołaj Górecki, który zmarł raptem 4 lata temu jest niesamowicie popularny na całym globie.


Mirosław Jacek Błaszczyk - Dyrygent

Znów otarłem się o wielki świat. I znów trochę jakby przez przypadek.

Kocham te "przypadki".



Pozdrawiam







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2554) wiara (1071) podróże (894) polityka (690) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (400) Śląsk (389) historia (371) Kościół (343) zabytki (313) humor (294) Halemba (261) człowiek (233) książka (203) praca (203) święci (187) muzyka (184) gospodarka (169) sprawy społeczne (169) Ruda Śląska (138) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (104) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (82) muzeum (76) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (38) varia (36) św. Jacek (31) teatr (29) makro (7)