czwartek, 11 sierpnia 2022

Trylogia Husycka Andrzeja Sapkowskiego

Wczoraj, wracając z Raciborza, zakończyłem słuchanie Trylogii Husyckiej Andrzeja Sapkowskiego.



W sumie 3 podwójne tomy w wersji słuchowiska Audioteki zajęły prawie 70 h.

Przez ostatnie 2 lata, jadąc gdzieś przez Polskę, zżyłem sie z bohaterami powieści. Będzie mi chyba brakowało Reynevana z Bielawy, z jego ideałami, Szarleja, który tego pierwszego (nie zawsze skutecznie) ściągał na ziemię i Samsona Miodka - najmądrzejszego "głupka" z całej światowej literatury.

Ten ostatni dobrze mi się zgrał z czytaną równolegle przeze mnie, a często cytowaną przez niego Boską komedią Dantego. Różnica między nami jest tylko taka, że on - głupek cytował w oryginale, a ja muszę czytać w wersji polskiej - przez co uboższej.

Wielką wartością dla mnie były też miejsca akcji - u nas na Śląsku. Jak to dobrze móc spojrzeć na współczesną mapę i podążać śladami bohaterów. Albo przejeżdżając przez miasta i miasteczka przypomnieć sobie, że oni też tu byli.

Człowiek w trzeciej dekadzie XXI wieku uświadamia sobie, że z fantastycznej powieści więcej dowiaduje się o historii Śląska (a mówimy tylko o dziesięciu latach XV w.) niż z całej edukacji w polskiej szkole.

Dla mnie, człowieka wierzącego, nie bez znaczenia miało też ukazanie oczami Autora kwestii religijnych i to w najpodlejszym przejawie, bo wojen religijnych. Ile w tym wiary, a ile polityki, ile mordu i okrucieństwa, ile złodziejstwa i pazerności? Czy największe zbrodnie można owinąć sztandarem Boga i mamić siebie i innych, że to dla Niego? Nie ma chyba bardziej diabelskiej postawy.


Wspaniałe powieści - zachęcam do czytania lub słuchania



Pozdrawiam






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2586) wiara (1083) podróże (914) polityka (693) Pismo Św. (677) po ślonsku (442) rodzina (402) Śląsk (394) historia (380) Kościół (346) zabytki (325) humor (294) Halemba (264) człowiek (239) książka (209) praca (203) święci (193) muzyka (189) gospodarka (170) sprawy społeczne (170) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (107) Jan Paweł II (105) filozofia (105) Covid19 (89) muzeum (85) miłosierdzie (83) środowisko (77) sport (74) dziennikarstwo (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)