sobota, 22 czerwca 2013

Czwarte Przykazanie Kościelne

Pamiętam jeszcze z katechezy przedszkolnej, że śp. s. Teofilakta tłumaczyła nam, iż Przykazania Boże są święte i niezmienne, a Przykazania Kościelne mógłby Kościół zmienić, gdyby zechciał. Z jakiegoś powodu utkwiło mi to w pamięci. Nawet pomyślałem sobie, że pewnie to niemożliwe, żeby zmienić, nawet te kościelne i siostra tylko tak mówi.

Gdy więc w roku 2004 Episkopat podał nowy kształt Przykazań Kościelnych byłem dość zdziwiony. 

Szczerze mówiąc od początku uważałem, że nowa wersja przykazania czwartego nie była zbyt szczęśliwa.
 
Z jednej strony, dla mnie to żaden problem, ja i tak na dyskoteki nie chodzę ani w piątki, ani w inne dni. Nie dziwię się jednak, że wiele tego typu imprez, nie tylko dyskotek odbywa się w piątek - to dość naturalne w dzisiejszym trybie pracy i życia. 
Miałbym jednak spory problem, gdyby któryś z moich synów chciał w piątek po szkole iść się zabawić. Zresztą nie chodzi przecież tylko o dyskoteki. Jeśli któryś z chłopaków został zaproszony w piątek na urodziny to powinien pójść? Albo gdy Oaza ma akurat w piątek zabawę z okazji Mikołaja to z góry zakładamy, że ta zabawa nie jest huczna?

Cieszy mnie więc, wbrew opinii części katolików, nowa wersja czwartego przykazania kościelnego. KLIK 

Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w czasie Wielkiego Postu powstrzymywać się od udziału w zabawach

Ci którzy dziś się oburzają, nie mają przecież obowiązku chodzenia w piątki na dyskoteki, mogą w dalszym ciągu w ten sam sposób jak dotychczas, swój post praktykować.

Może zresztą warto sprawę postu przy okazji sobie przedefiniować. Jeśli nie jem w piątki mięsa, ale serwuję sobie wykwintną i dużo droższą rybę, to jaki jest w tym sens?

Mam przykładową propozycję dla tych, którzy nie umieją żyć bez komputera. Od kilku miesięcy funduję sobie piątki bez internetu - taki rodzaj postu. Dobry pomysł?

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2555) wiara (1072) podróże (894) polityka (690) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (400) Śląsk (389) historia (371) Kościół (344) zabytki (313) humor (294) Halemba (261) człowiek (233) książka (203) praca (203) święci (187) muzyka (184) gospodarka (169) sprawy społeczne (169) Ruda Śląska (138) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (104) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (82) muzeum (76) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (38) varia (36) św. Jacek (31) teatr (29) makro (7)