wtorek, 24 stycznia 2012

W ciemnościach - film branżowy

Wracając dziś z pracy, usłyszałem w "Trójce", że film "W ciemnościach" uzyskał nominację do Oscarów.


Bardzo ciekawie opowiadała o swoim ostatnim dziele reżyserka - Agnieszka Holland.
Poza innymi ciekawostkami związanymi z promocją filmu, z jego scenariuszem napisanym przez ... Kanadyjczyka, współprodukcją realizowaną przez ... Niemcy, szczególnie zainteresowała mnie jej opowieść o kręceniu scen w kanałach. Pewnie dlatego, że sam jestem inżynierem sanitarnym i między innymi właśnie kanalizację projektuję, nadzoruję jej budowę i trochę się na tych zagadnieniach znam.
Pani Holland opowiadała, że część akcji była kręcona w studiu w Niemczech, część w kanałach w Lipsku i w Berlinie, a najwięcej w kanalizacji w Łodzi.
Kilka lat temu miałem okazję "zwiedzać" kanały pod Łodzią. W ramach przygotowań do złożenia oferty na modernizację tejże infrastruktury, można było wziąć udział w wizji lokalnej, by naocznie się przekonać jaki jest stan techniczny obiektów. Pamiętam, że było wtedy zimno. Na spotkanie z Zamawiającym zjechały się osoby z całej Polski i kto chciał, mógł "dać się wpuścić w rurę". Oczywiście zgłosiłem się jako jeden z pierwszych. Łódzkie wodociągi były dobrze przygotowane. Każdy z nas dostał specjalny uniform, kask i lampę. Buty, gumowe oczywiście, miałem swoje. Kanały przed zejściem zostały przewentylowane i sprawdzone, czy przypadkiem nie ma w nich za dużo metanu lub siarkowodoru. A potem wchodziliśmy do studzienki i na dół. Oczywiście zapachy nie były zbyt przyjemne, ale co zrobić - taka branża. W sumie przeszliśmy w różnych częściach sieci z kilka kilometrów, podziwiając konstrukcje kanałów, których część miała ponad 100 lat. Pamiętam też, że mimo mrozu na dworze, w kanałach było dość ciepło, szczególnie w nogi, gdy buty były zanurzone w ściekach. :)
Czyż ja nie mam ciekawej pracy ?
A Pani Agnieszce życzę, by usłyszała swoje nazwisko, gdy będą mówić:
"And the Oscar goes to ...".

Pozdrawiam

Andrzej

P.S. No i muszę się wybrać do kina, bo jeszcze nominowanego filmu nie widziałem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Etykiety

zdjęcia (2569) wiara (1078) podróże (902) polityka (691) Pismo Św. (675) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (374) Kościół (345) zabytki (318) humor (294) Halemba (263) człowiek (235) książka (203) praca (203) święci (191) muzyka (187) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) miłosierdzie (83) muzeum (80) środowisko (76) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (55) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (31) św. Jacek (31) makro (7)