poniedziałek, 28 października 2013

Kościelne wyczucie czasu

Wiem, nie da się wszystkim dogodzić. Wiem, tradycja zobowiązuje.

Chodzi mi jednak po głowie od jakiegoś czasu taka myśl związana z wyczuciem czasu w naszych kościołach.

 
W naszej parafii i wszystkich okolicznych wieczorna Msza Św. zawsze była i jest do dzisiaj odprawiana o godz. 18.00. 

Trzydzieści lat temu, gdy robotnicy kończyli pracę o 14.00, a "umysłowi" o 15.00, każdy kto miał ochotę, mógł wrócić do domu, zjeść obiad, trochę odpocząć i pójść do kościoła.

Dziś życie wygląda nieco inaczej i wiele, pewnie nawet większość osób kończy pracę o 16.00 lub później. Trudno wtedy zdążyć na wieczorną Eucharystię.

Wiem po sobie. Tak, jeśli jest Msza za kogoś z rodziny, to albo domowy obiad muszę jeść w wersji fast-food, albo - gdy później kończę - przyjadę pod kościół prosto z pracy. Od czasu do czasu może się tak zdarzyć, ale częściej nie da rady. 

Mamy październik, więc odprawiane są nabożeństwa różańcowe o ... 17.15. Mówiąc brutalnie jest to wersja dla emerytów, rencistów i bezrobotnych.

Czasem słyszy się narzekanie, że do kościoła chodzą tylko starsi. No tak, ale młodszym, aktywnym zawodowo i mającym jeszcze swoje obowiązki w domu, nie daje się specjalnie szansy. 

Nasza Grupa Poniedziałek ma swoje spotkania co dwa tygodnie o godz. 20.00 i cieszą się one, mam wrażenie, rosnącym zainteresowaniem. Być może jednym z bardzo przyziemnych powodów sporej frekwencji jest właśnie pora, o której Adoracje się rozpoczynają.


Czy jestem odosobniony w powyższych odczuciach? Czy przesunięcie pory odprawiania wieczornych nabożeństw miałby sens? A może tylko marudzę, a nawet szukam usprawiedliwienia dla rzadkiego pokazywania się w kościele?

Bardzo proszę Szanownych Czytelników o włączenie się w dyskusję.

Pozdrawiam

P.S. W ostatnią sobotę w Seminarium Duchownym w Katowicach miała miejsce bardzo ciekawie zapowiadająca się dyskusja pod tytułem "Media społecznościowe - miejsce ewangelizacji czy duchowy ekshibicjonizm". Na plakacie dodano hasło: "Spotkanie otwarte !!!!", czyli każdy mógł przyjść i zaplanowano je na godzinę ... 9.00. Kto z normalnych ludzi w sobotę jest w stanie o takiej porze w konferencji uczestniczyć? :(

2 komentarze:

  1. Witam serdecznie,
    dokładnie takie same odczucia miałam 2 lata temu. Marudziłam sobie wówczas, że w takiej Warszawie, w centrum msze św. mają od godz. 6 do 9, jedna za drugą po 20 min. W mojej Łodzi zakonnicy obok mojego domu wstają dopiero na 6.30., a ja do pracy muszę dojechać na 7.00. A w centrum, blisko pracy, Eucharystia jest o 7.00. Dąsałam się do wakacji, bo chciałabym zaczynać dzień z Bogiem w sercu, taka silniejsza. Tymczasem cały dzień myślę jak tu zawalczyć, żeby wieczorem móc przyjąć Komunię. Do tego msze św. wieczorne rzeczywiście są dla starszych ludzi, co sprawia, że rytm (zwł. śpiew, ale również modlitwa), nabierają b. charakterystycznej dla ich wieku barwy. Poza tym starsi ludzie chyba boją się ciszy, cały czas przed mszą i po mszy prześcigają się intonowaniu nowej modlitwy lub pieśni. Latem 2012r. pojechałam do Smołdzina nad polskie morze. Piękne miejsce, piękny stary kościół. Niestety otwarty tylko w niedziele, bo ksiądz wyjechał na wakacje. Pomyślałam „nic to”, 5 min. drogi od Smołdzina jest Gardna Wielka, tam też mają kościół. Niestety msze święte odprawia się tam 3 razy w tygodniu, ale miałam pecha, bo ksiądz akurat wyjechał na pogrzeb swojego przyjaciela. I tak doceniłam moje msze o 18.30.
    Po wakacjach 2013, które spędziłam we Francji, doceniłam znacznie więcej, ale o tym napiszę następnym razem, bo chcę jeszcze dziś poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie coś w tym jest, że nie potrafimy docenić luksusu i tak dużej dostepności Mszy Św. Dziekuję za wypowiedź.

      Usuń

Etykiety

zdjęcia (2577) wiara (1080) podróże (910) polityka (691) Pismo Św. (676) po ślonsku (440) rodzina (401) Śląsk (389) historia (376) Kościół (345) zabytki (322) humor (294) Halemba (263) człowiek (238) książka (208) praca (203) święci (192) muzyka (188) sprawy społeczne (170) gospodarka (169) Ruda Śląska (139) Grupa Poniedziałek (111) ogród (106) filozofia (105) Jan Paweł II (103) Covid19 (89) muzeum (84) miłosierdzie (83) środowisko (77) dziennikarstwo (73) sport (73) film (66) wojna (56) biurokracja (54) Papież Franciszek (53) Szafarz (43) dom (39) varia (36) teatr (32) św. Jacek (31) makro (7)